Får ikke sendt e-post, dette har fungert tidligere

For å forsøke og bekjempe SPAM, har flere internettleverandører inngått et samarbeid. Dette samarbeidet har medført en bransjenorm disse internettleverandørene har blitt enige om. Bransjenormen er utarbeidet i samarbeid med IKT-Norge. Mer informasjon om bransjenormen kan du finne ved å følge denne linken: http://ikt-norge.no/bransjenormer/bransjenorm-mot-spam/

Bakgrunn for endringen som nå utføres

Bransjen har utarbeidet Bekjemp spam merket som skal benyttes av alle selskap som følger bransjenormen. Foreløpig har følgende selskap signert på at de vil innføre bransjenormen: Telenor, NetCom, NextGenTel, Get, Lyse Tele, Uninett, TDC Song, BKK Tele, Tele 2, Active 24/Mamut, Comendo.

Bransjen lover via denne bransjenormen blant annet å:

  • Tilby sentrale spamfilter
  • Reagere overfor kunder som sender ut spam
  • Gjøre det enklere for deg å klage på mottatt spam
  • Øke kompetansen om spam
  • Tilpasse tekniske løsninger til å forsøke å stoppe spam

Hva betyr denne endringen for meg?

For å forhindre spam, vil leverandørene innføre tekniske løsninger for å forsøke og stoppe spam. Dette vil si at leverandørene legger inn en sperre i sine nettverk som gjør at de kun tillater at det sendes e-post via port 25 (som er standardporten for sending av e-post) via sine egne e-postservere. Dette medfører at kunder som f.eks. har benyttet MyWebhost sine SMTP-servere via port 25, ikke lenger kan gjøre dette etter at internettleverandøren sperrer denne porten.

MyWebhost har oversikt over at følgende leverandører har innført en slik sperre:

  • Get (UPC)
  • Tele2
  • Telenor
  • NetCom
  • Altibox

Når din internettleverandør innfører en slik sperre, betyr dette at du ikke lenger kan benytte "mail.dittdomene.no" som utgående (SMTP) server i oppsettet i din e-postklient (Outlook o.l.). Om du kun benytter webmail, får ikke denne endringen noen konsekvenser for deg.

Hva må jeg gjøre for å kunne sende e-post igjen?

For kunder på cPanel servere er også SMTP-tjenesten tilgjengelig på en alternativ port, 2525. Dette betyr at du må endre hvilken port SMTP-serveren benytter i din lokale e-postklient. Vennligst sjekk dokumentasjonen til din e-postklient for hjelp til hvordan du endrer port for SMTP-serveren.

Hvordan endre port for SMTP-serveren i Outlook 2007

For å endre port fra 25 til 2525 i Outlook 2007 gjør du følgende:

  1. 1.

    Velg "Verktøy" -> "Kontoinnstillinger" i menyen

  2. 2.

    Marker den aktuelle kontoen og trykk på knappen "Endre"

  3. 3.

    Trykk knappen "Flere innstillinger..."

  4. 4.

    Velg arkfanen "Avansert" og endre verdien i feltet "Utgående e-post (SMTP)" til 2525. Klikk deretter "OK" for å lagre

Har du flere spørsmål? Send oss en henvendelse